- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

Hotelprijsbarometer van hotel.info mei 2010: overnachtingsprijzen nog steeds onder het niveau van voor de crisis, de stabilisererende trend zet echter door. De hotelprijzen in Amsterdam duidelijk in de lift, New York duurste hotelstad ter wereld.

Neurenberg, 27 mei 2010 – Welke ontwikkeling kan op dit moment bij de hotelprijzen worden waargenomen? Tegen de achtergrond van een door politiek en economie voorzichtig gepropageerd economisch herstel nam hotel.info, de kostenloze online-hotelreserveringsservice voor meer dan 210.000 hotels over de hele wereld, opnieuw haar hotelprijsaanvragen onder de loep.

„Hotelprijzen zijn een goede barometer voor de conjunctuur. Zij reageren erg gevoelig en direct op economische veranderingen, of deze gelijk blijven, positief of negatief zijn. In zoverre is onze hotelprijsbeschouwing een waardevolle indicator voor de huidige economische ontwikkeling. In het middelpunt van het huidige prijsonderzoek staat de vraag of de kamerprijzen weer het niveau van de prijzen van voor de crisis hebben benaderd“, aldus Timo Vavrinec, persvoorlichter van hotel.info. De waarden van de maand april 2010 en van de maand maart ervoor worden naast de vergelijkbare maanden van de jaren ervoor gelegd (april 2009 en vooral april 2008).

Het huidige resultaat laat zien:

- De overnachtingsprijzen bevinden zich nog steeds onder het niveau van voor de crisis. - De meeste steden met deels aanzienlijk hogere hotelprijzen dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dus de stabiliserende trend zet door.

Deze ontwikkeling kan worden vastgesteld voor grote Europese steden en voor metropolen in de gehele wereld.

De volgende rankings van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor de maand april 2010 tonen steeds de gemiddelde hotelprijs per kamer per overnachting in euro's voor alle hotel- en kamercategorieën.

Wereldwijde vergelijking:

29.Praag73,5166,02 74,74117,15 -37,25-1,64
30.Bangkok57,5962,23 70,0490,49 -36,34-17,77
Gemiddeld112,58112,97 110,47135,24 -15,213,96

Van een duidelijk stijgende trend van de prijzen kan nog steeds geen sprake zijn, ondanks een zich langzaam aftekenend economisch herstel. In het kader van een wereldwijde beschouwing liggen de hotelprijzen in de internationale metropolen nog steeds onder het prijsniveau van voor de financiële en economische crisis. Zo liggen de huidige hotelprijzen in Dubai zelfs ca. 50% onder het niveau van voor de crisis. Maar ook de hotelhouders in Moskou en hun collega's in Peking, Shanghai, Mexico City en Bangkok moeten nog steeds met duidelijke lagere inkomsten uit verkochte hotelkamers rekenen.

Toch kan in de internationale vergelijking van de meeste van de bekeken metropolen een hoger prijsniveau dan in april 2009 worden vastgesteld. In Oslo en in Rio de Janeiro moesten hotelgasten zelfs dieper in hun buidel tasten dan in beide jaren daarvoor. In Amsterdam en New York zijn de kamerprijzen tenminste in vergelijking met 2009 duidelijk gestegen, de "Big Apple" komt voor hotelgasten zelfs uit de bus als duurste stad van de wereld. De hotelprijzen van Boedapest daarentegen zijn bijna op hetzelfde niveau als voor de crisis.

In totaal kan worden gesteld dat ook wereldwijd een trend van stabilerende prijzen herkenbaar is. De beschouwing van de maand maart 2010, waarin de hotelprijzen gemiddeld eveneens boven die van april 2009 liggen, onderstreept deze ontwikkeling.

hotel.de AG
Timo Vavrinec
Hugo-Junkers-Str. 15-17
Tel.:0049-(0)911-59832-0
Fax: 0049-(0)911-59832-11
Email: press@hotel.info
Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.