- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

Prijs-kwaliteitsverhoudingsindex 2015 van HOTEL INFO: Waarom zijn hotelgasten ineens zo tevreden?

Neurenberg, 14 December 2015 – Het is een waar fenomeen: hoewel de tevredenheid over hotels al jaren constant toeneemt, is deze de laatste tijd wel opmerkelijk veel gestegen. Hoe dat kan en in welke stad de hotels met de beste prijs-kwaliteitsverhouding liggen, kunt u lezen op de gratis boekingsportal HOTEL INFO waar klanten hun ervaringen delen.

Sinds een aantal jaar neemt de tevredenheid over de prijs-kwaliteitverhouding van Nederlandse hotels langzaam toe. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar beoordelingen van gasten. Hierbij zijn twee factoren doorslaggevend. "Ten eerste zorgen hotelboekings- en beoordelingsportals voor een duidelijk overzicht. Ten tweede richten hoteleigenaren zich meer op hun gasten vanwege de sterkere concurrentie", legt Jörg Malang uit, Managing Director bij HOTEL INFO.

Tegenwoordig is de score voor Nederlandse hotels met een stijging van 0,4 punten naar 7,03 beduidend hoger.* Daarnaast is het serviceaanbod verbeterd, waardoor dit jaar ook de prijzen voor hotelovernachtingen zijn gedaald. In september daalden de overnachtingskosten in Nederland volgens de berekeningen van HOTEL.INFO met ongeveer 2%.** Hier valt uit te concluderen dat hotelgasten tevredener zijn als de prijzen dalen, want ze hoeven minder te betalen voor dezelfde diensten en kunnen zich dus meer veroorloven voor hetzelfde geld.

Den Haag staat op 1 met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Boekingsklanten krijgen het meeste hotel voor hun geld in Den Haag. Met een score van 7,27 punten staat de regeringsstad op de eerste plek, vergeleken met de andere grote Nederlandse steden. De tweede en derde plaats zijn voor Rotterdam (7,04) en Eindhoven (6,82).

In Amsterdam (6,68) en Utrecht (6,46) is de prijs-kwaliteitsverhouding minder aantrekkelijk.

Prijs-kwaliteitsverhoudingsindex van HOTEL INFO: de beste steden in Nederland

Stand november 2015

1. Den Haag 7,27
2. Rotterdam 7,04
3. Eindhoven 6,82
4. Amsterdam 6,68
5. Utrecht 6,46

Stand november 2014

1. Den Haag 6,85
2. Rotterdam 6,57
3. Eindhoven 6,39
4. Amsterdam 6,34
5. Utrecht 5,99

Praag op nummer 1

Met een beoordeling van 6,68 punten staat Amsterdam er ook in de Europese ranglijst niet zo goed voor en is de hoofdstad ten opzichte van vorig jaar zelfs twee plaatsen gezakt. Praag heeft de beste prijs-kwaliteitsverhouding en staat daarom op nummer 1. De gouden stad met vele toeristische hoogtepunten staat met een score van 8,20 punten ruim boven Lissabon (8,04). In Londen (6,71) en Moskou (6,69) is er net als in Amsterdam nog ruimte voor verbetering.

Prijs-kwaliteitsverhoudingsindex van HOTEL INFO voor Europese metropolen

13. Amsterdam 6,34
14. Oslo 6,15
15. Moskou 6,14

*Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kwaliteit en netheid van de kamers kan daarnaast ook bijvoorbeeld de prijs-kwaliteitverhouding worden beoordeeld. In het geval van een gelijke stand werd de classificatie bepaald door het derde cijfer achter de komma.

** www.hotel.info/Press/Article?lng=NL&item=2544

OVER HOTEL INFO

HOTEL INFO exploiteert via de website www.hotel.info een wereldwijde hotelreserveringsservice voor bedrijven en particulieren. De website biedt in 38 talen meer dan 290.000 hotels van alle categorieën die eenvoudig, snel en voordelig kunnen worden geboekt. Meer dan 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten over de hele wereld vertrouwen op onze service om een hotel te boeken. U kunt daarbij meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen raadplegen. Sinds oktober 2011 is HOTEL INFO onderdeel van HRS GROUP. De ondernemingsgroep waartoe ook HRS en Tiscover behoren, heeft wereldwijd 1300 medewerkers en vestigingen in Barcelona, Berlijn, Boedapest, Hongkong, Istanbul, Innsbruck, Keulen, Londen, Milaan, Moskou, New York, Neurenberg, Parijs, Peking, Praag, Rome, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tokio, Warschau, Wenen en Zürich.

PERSCONTACT

HOTEL INFO
90411 Neurenberg
E-mail: press@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.