- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

HOTEL INFO-check: coole hotelkamerprijzen op hete dagen?

Neurenberg, 22. juli 2015 – Europa gaat gebukt onder hoge temperaturen, maar niet onder hoge kosten, want lage overnachtingskosten ontzien het vakantiebudget. In welke Nederlandse steden hotelgasten ook sinds enige weken minder geld uit hoeven te geven en waar ze juist meer moeten betalen, ziet u in de prijsbarometer van de internationale boekingsportal HOTEL INFO.

Amsterdam is in de actuele prijsbarometer met overnachtingskosten van € 135,16 bijzonder aan de prijs, zelfs nu de prijzen in vergelijking met vorig jaar met krap 10% zijn gedaald. Utrecht volgt met € 107,97 op plaats 2. Verschillende evenementen en congressen zorgden voor een gestegen vraag naar kamers, waardoor de gemiddelde hotelprijzen met circa 9,74% stegen.

De hoteliers in de andere steden uit de top 5 waren vriendelijker voor de portemonnees van hun gasten, met name in Den Haag, waar de overnachtingskosten met ruim 10% daalden tot € 105,48.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Nederland
(Gemiddelde prijzen in euro per nacht en kamer)

Stad Juni 2015 Juni 2014 Verschil tussen juni 2015 en juni 2014 in %
1.Amsterdam135,16149,27-9,45
2.Utrecht107,9798,399,74
3.Eindhoven106,32110,06-3,40
4.Den Haag105,48117,64-10,34
5.Rotterdam92,9693,14-0,19

Hotelprijzen in Athene op recordniveau

"Internationaal gezien heeft vooral de koers van de euro invloed op de ontwikkeling van de reiskosten", licht Jörg Malang, CPO bij HOTEL INFO, toe. Londen is met € 189,55 opnieuw de duurste Europese hoofdstad. Hotelgasten uit de eurozone moesten in de Britse metropool 10,40% meer neertellen in vergelijking met vorig jaar. Dit komt overeen met de daling van de euro ten opzichte van het Britse pond in dezelfde periode. Daarentegen kostten hotelkamers in de voormalige nummer 1, Moskou, gemiddeld 'slechts' € 105,52 en daarmee een derde minder dan vorig jaar. Vanwege de lage koers van de roebel is de Russische hoofdstad niet alleen aantrekkelijk door de ontelbare bezienswaardigheden, zoals het Kremlin, de oude stad, de Basiliuskathedraal of de winkelstraat 'Arbat', maar ook door de aanzienlijk lagere reiskosten.

Goedkoper werd het ook in veel metropolen in de eurozone. Met name in Parijs (€ 144,27) en Rome (€ 106,49) waren hotelgasten gemiddeld circa 10% goedkoper uit.

Heel anders ging het er in Athene aan toe: hier zijn de prijzen sterk gestegen. Talrijke televisiezenders en journalisten zijn daar aanwezig om verslag te doen van de meest actuele ontwikkelingen. De overnachtingskosten stegen hier met ruim 50% tot € 123,43. Ook in Praag moesten hotelgasten dieper in de buidel tasten. Hoewel de hotelkamers hier met meer dan 7% stegen, zijn de hotels in de Tsjechische hoofdstad met een gemiddelde prijs van € 79,77 euro per kamer per nacht nog steeds de goedkoopste in Europa.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Europese hoofdsteden
(Gemiddelde prijzen in euro per nacht en kamer)*

Stad Juni 2015 Juni 2014 Verschil tussen juni 2015 en juni 2014 in %
1.Londen189,55171,6910,40
2.Oslo177,01165,966,66
3.Bern170,70139,0122,80
4.Kopenhagen159,44170,05-6,24
5.Parijs144,27158,32-8,87
6.Stockholm143,69162,29-11,46
7.Amsterdam135,16149,27-9,45
8.Helsinki130,19142,63-8,72
9.Athene123,4381,3451,75
10.Rome106,49120,25-11,44
11.Moskou105,52155,10-31,97
12.Berlijn93,6681,7014,64
13.Wenen87,2088,58-1,56
14.Madrid83,2377,167,87
15.Warschau81,6184,19-3,06

* Omrekeningskoersen zijn gebaseerd op de gemiddelde valutakoers in de betreffende maand.

OVER HOTEL INFO

HOTEL INFO exploiteert via de website www.hotel.info een wereldwijde hotelreserveringsservice voor bedrijven en particulieren. De website biedt in 38 talen meer dan 290.000 hotels van alle categorieën die eenvoudig, snel en voordelig kunnen worden geboekt. Meer dan 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten over de hele wereld vertrouwen op onze service om een hotel te boeken. U kunt daarbij meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen raadplegen. Sinds oktober 2011 is HOTEL INFO onderdeel van HRS GROUP. De ondernemingsgroep waartoe ook HRS en Tiscover behoren, heeft wereldwijd 1300 medewerkers en vestigingen in Barcelona, Berlijn, Boedapest, Hongkong, Istanbul, Innsbruck, Keulen, Londen, Milaan, Moskou, New York, Neurenberg, Parijs, Peking, Praag, Rome, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tokio, Warschau, Wenen en Zürich.

PERSCONTACT

HOTEL INFO
90411 Neurenberg
E-mail: press@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.