- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

Hotelkosten in de herfst: Amsterdam aanzienlijk duurder, sterke euro ontziet de portemonnee

Neurenberg, 13 november 2013 – Terwijl gasten in Amsterdam en Maastricht dieper in de buidel moeten tasten, hoeven hotelgasten ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk minder uit te geven, met name buiten de eurozone. Dat laat de hotelprijsbarometer zien van het internationale boekingsportaal hotel.info, dat zich baseert op ca. 2 miljoen boekingen per jaar.

• Overnachtingskosten in Eindhoven en Noordwijk gedaald
  • Japan bijzonder voordelig
  • In Brazilië heeft het WK nog geen invloed op de hotelprijzen

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Nederland (prijzen in euro)

Stad September '13 September '12 Verschil tussen september '13 en september '12 in %
1.Amsterdam148,89128,0216,30
2.Den Haag115,99111,254,26
3.Utrecht109,88101,827,92
4.Eindhoven100,51109,49-8,20
5.Rotterdam88,3488,57-0,26

Hotels in Amsterdam zijn bijzonder aan de prijs. Hier stegen de overnachtingskosten namelijk met 16,30% tot € 148,89. Ook in Den Haag en Utrecht moesten gasten dieper in de buidel tasten. Daarentegen hoefden gasten in Eindhoven minder uit te geven. Met een gemiddelde kamerprijs van € 100 was men daar 8,20% minder kwijt dan vorig jaar.

Ook in andere Nederlandse steden waren de overnachtingsprijzen duidelijk in beweging. Zo daalden de kamerprijzen in Noordwijk bijvoorbeeld met 8% tot € 85,26 (vorig jaar: € 92,68), terwijl hotelgasten in Maastricht duidelijk dieper in de buidel moesten tasten en € 106,21 kwijt waren (vorig jaar € 90,25).

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor geselecteerde Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

1.Londen165,25151,309,22
2.Stockholm157,63160,10-1,55
3.Moskou153,17183,96-16,74
4.Amsterdam148,89128,0216,30
5.Oslo147,49162,69-9,34
6.Parijs145,60151,36-3,81
7.Kopenhagen138,04128,257,63
8.Helsinki137,08148,31-7,57
9.Brussel136,18127,936,45
10.Rome111,72100,3711,31
11.Wenen92,9699,06-6,16
12.Berlijn89,95101,24-11,15
13.Warschau85,9398,87-13,09
14.Kiev85,35123,01-30,61
15.Praag79,5884,72-6,07
16.Boedapest78,9176,782,77
17.Lissabon78,3975,923,25
18.Boekarest 76,3082,44-7,45
19.Sofia71,0861,1916,16
20.Madrid65,9382,87-20,44

Qua overnachtingskosten is Londen met gemiddeld € 165,25 de duurste hoofdstad van Europa, gevolgd door Stockholm en Moskou. Hoewel hotelgasten in de Engelse hoofdstad bijna 10% duurder uit waren, konden gasten in de Russische hoofdstad ongeveer 17% besparen. Ook in Warschau en vooral ook in Kiev is ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar een duidelijke daling in de kamerprijzen te zien. In 2012 lagen de overnachtingsprijzen hier echter ver boven het gemiddelde vanwege het Europees kampioenschap voetbal. De prijsontwikkeling in Brazilië kan daarom nog bijzonder interessant worden, aangezien hier in de zomer van 2014 het wereldkampioenschap zal plaatsvinden.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor geselecteerde internationale metropolen (prijzen in euro)*

1.New York229,50232,23-1,18
2.Zürich153,56170,30-9,83
3.Singapore151,35176,04-14,03
4.Sydney140,79152,71-7,80
5.Hongkong139,80147,17-5,01
6.Tokio126,64162,21-21,93
7.São Paulo111,26125,74-11,51
8.Rio de Janeiro109,64139,93-21,65
9.Buenos Aires87,6996,80-9,41
10.Istanbul87,56109,36-19,93

Overnachtingen in internationale metropolen zijn vooral voor gasten uit de eurozone duidelijk goedkoper vanwege de sterke euro. Het valutaverschil ten opzichte van Japan is zeer hoog met een verschil van circa 30% ten opzichte van vorig jaar. Een vergelijking van de wisselkoersen laat zien dat reizigers een jaar geleden nog ongeveer 100 Yen voor een euro kregen, waar zij momenteel meer dan 130 Yen kriigen. Zo lag de gemiddelde kamerprijs in Tokio met € 126,64 bijna 22% lager dan vorig jaar.

Ook in Turkije profiteert het reisbudget van de sterke euro. Nederlandse toeristen betaalden in Istanbul ongeveer 20% minder. In de metropolen van Brazilië is wat de kamerprijzen betreft tot nu toe nog niets te merken van het wereldkampioenschap voetbal, hoewel contingenten al zijn geboekt.

* Omrekeningskoersen zijn gebaseerd op de gemiddelde valutakoers.

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 250.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.