- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

Mokken, T-shirts en beeldjes - het lot van lelijke souvenirs

Londen, 11. oktober 2011 – De herfst is begonnen en ook de laatste vakantiegangers zijn weer terug. Veel mensen komen elke keer weer thuis met een aandenken. Veel van deze souvenirs blijken een praktische, bijzondere of smaakvolle aanwinst, maar sommige voorwerpen zijn nu niet bepaald een cadeau waar een ander op zit te wachten. hotel.info, de gratis onlinehotelreserveringsservice voor meer dan 210.000 hotels wereldwijd, vroeg haar boekingsklanten* welke ervaringen zij met souvenirs hebben.

Het resultaat:

• Circa 44% van de ondervraagden heeft al eens een onpraktisch aandenken gekregen
  • Bijna de helft van de deelnemers aan de enquête heeft het ongewenste cadeau uit het zicht opgeborgen
  • Circa 25% zet het souvenir puur uit beleefdheid neer

Op de vraag "Hebt u al eens een onpraktisch of weinig smaakvol souvenir gekregen?" antwoordde 56% van de deelnemers aan de enquête het geluk te hebben gehad nog nooit een onnodig huishoudelijk voorwerp te hebben gekregen. Vaatwerk, zoals (wand)borden of mokken, wordt met name genoemd op de vraag welke voorwerpen weinig enthousiasme ontlokken. Beeldjes in allerlei uitvoeringen worden echter ook niet gewaardeerd. T-shirts en magneten staan ook onder aan de lijst met favoriete geschenken, evenals aanstekers.

Ongewenste cadeaus worden vaker weggegooid dan doorverkocht: 12% van de voormalige bezitters geeft toe in het verleden een souvenir te hebben afgedankt. 25% van de ondervraagden geeft aan souvenirs puur uit beleefdheid neer te zetten of te gebruiken. Voor de meerderheid hebben de geschenken weinig waarde: bij 44% van de ondervraagden belanden ongewenste geschenken in de kelder, op zolder of in de kast. Ruim 30% geeft ontvangen souvenirs die niet in de smaak vallen aan iemand anders.

Toch gaf ruim 38% van de ondervraagden aan al eens een bijzonder of interessant souvenir te hebben gekregen. Vooral horloges, schelpen en houtsnijwerk werden genoemd. Ook culinaire specialiteiten en alcoholische dranken zijn geliefd. In de lijst met meest opmerkelijke geschenken worden genoemd: een nagelknipper met een afbeelding van William en Kate en, nog opvallender, een scalpel.

Tegelijkertijd beweert 33% van de deelnemers aan de enquête zelf al eens een interessant souvenir te hebben meegebracht van vakantie. Het mag duidelijk zijn dat het hierbij niet ging om mokken of T-shirts. Volgens deze deelnemers zijn onder andere specerijen, muziekinstrumenten of bloemzaden bijzondere souvenirs die de moeite van het meenemen waard zijn. Ook schilderingen en uit hout gesneden poppen trekken de aandacht van toeristen. En eenvoudig doch populair: zand van het bezochte vakantieoord.

*Resultaat uit een enquête van hotel.info onder circa 2000 internationale boekingsklanten

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 1,5 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai) en Singapore geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

Aleksander Szumilas
hotel.de AG
90411 Neurenberg
E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.