- om interacties met onze website te analyseren
- om de inhoud en advertenties te personaliseren

Amsterdam international betaalbaar, Berlijn en Athene voordelig: waar de actuele overnachtingsprijzen staan – de hotel.info-hotelprijsbarometer

Neurenberg, 29. September 2011 – Waar waren overnachtingen relatief duur en in welke grote stad lokten de hoteliers hun gasten met kortingen? hotel.info, de kostenloze hotelreserveringsservice met meer dan 210.000 hotels wereldwijd nam de prijsontwikkelingen in de grote steden opnieuw onder de loep. De actuele uitkomst van de hotel.info-hotelprijsbarometer:

• Amsterdam met afstand nummer 1, Den Haag op de tweede plaats
  • New York wereldwijd de duurste metropool, hotelwezen in Oslo en Moskou staan in Europa aan de top

Resultaten van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor Nederland (prijzen in euro)*

Stad Augustus 2011 Juli 2011 Augustus 2010 Vgl. augustus 2011 tot augustus 2010 in %
1. Amsterdam 116,70 124,88 114,69 1,75
2. Den Haag 98,90 96,42 99,02 -0,12
3. Utrecht 93,87 100,16 89,68 4,67
4. Rotterdam 83,80 91,20 79,57 5,32
5. Eindhoven 83,36 92,18 90,10 -7,48
  Gemiddeld 95,33 100,97 94,61 0,83

Hotels in Amsterdam behielden met een lichte prijsverhoging en een gemiddelde kamerprijs van € 116,70 hun positie als duurste hotelbestemming in de vijf grootste steden van Nederland.

De Nederlandse dressuuramazone Adelinde Cornelissen won bij de Europese kampioenschappen in Rotterdam twee gouden medailles. Voor het plaatselijke hotelwezen was de verhoging van kamerprijzen met 5,32% echter niet voldoende voor een plaats op het erepodium. Rotterdam behaalde met € 83,80 de vierde plaats in de nationale top 5.

In dezelfde maand van het vorige jaar was Eindhoven nog gaststad voor het IPC-wereldkampioenschap zwemmen. Dit jaar lokten de hoteleigenaren in de vijfde stad van Nederland hun gasten met stevige kortingen. De kamerprijzen daalden met circa 7,5% naar € 83,36.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

1. Oslo 150,73 119,30 140,53 7,26
19. Berlijn 70,49 74,17 72,27 -2,46
20. Athene 69,11 70,75 74,74 -7,53
  Gemiddeld 101,07 102,79 96,69 4,11

In Oslo stegen de kamerprijzen voor hotelgasten met meer dan 7% naar gemiddeld € 150,73. Een overnachting in de Noorse hoofdstad werd hiermee in de vergelijking de duurste binnen Europa. Maar ook in andere Scandinavische metropolen was een overnachting niet voordelig. Kopenhagen, Stockholm en Helsinki namen plaats 3, 5 en 8 in. Terwijl het hotelwezen in de Deense hoofdstad profiteerde van de Triathlon KMD Challenge Copenhagen 2011, daalde de gemiddelde kamerprijs in de Zweedse hoofdstad Stockholm licht met 1,08%.

In de internationale vergelijking eindigde het hotelwezen in Amsterdam met € 116,70 in de middenmoot. Overnachtingen in Moskou waren beduidend duurder. Dankzij een stijging van 10,61% tot € 146,55 neemt de Russische metropool de tweede plaats in. Hotelgasten in Berlijn en Madrid betaalden bij hun vertrek nog niet de helft. Vakantiegangers en zakenreizigers verbleven voor gemiddeld € 70 per nacht in de populaire wereldsteden.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor andere hoofdsteden en metropolen (prijzen in euro)

1. New York 170,54 164,00 168,05 1,48
2. Rio de Janeiro 165,30 155,05 138,27 19,55
3. Zürich 164,53 166,53 140,82 16,84
4. Tokio 160,86 156,29 154,23 4,30
5. Singapore 141,24 155,71 139,06 1,57
6. Sydney 135,18 151,43 130,64 3,48
7. Seoul 130,38 135,13 131,70 -1,00
8. Hongkong 124,72 126,74 105,17 18,59
9. Buenos Aires 91,89 89,17 89,53 2,64
10. Shanghai 84,67 83,17 95,81 -11,63

De "Big Apple", New York, behield de eerste plaats onder de internationale metropolen, op de voet gevolgd door Rio de Janeiro. Ook in Zürich stegen de prijzen voor een overnachting gemiddeld tot € 164,53.

* In het onderzoek werd gekeken naar de vijf grootste steden van Nederland en internationale hoofdsteden met meer dan 500.000 inwoners.

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 1,5 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai) en Singapore geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

Aleksander Szumilas
hotel.de AG
90411 Neurenberg
E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL INFO en HOTEL INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.