PRESSINFORMATION

Här är hotellrummen särskilt billiga just nu – den aktuella hotel.info-prisbarometern

Nürnberg, 22 Juli 2013 – just nu kan hotellgästerna spara mycket pengar i många storstäder. Den aktuella hotellprisbarometern på den internationella bokningsportalen hotel.info visar särskilt bra hur tydligt speciella evenemang påverkar övernattningspriserna.

• Övernattningspriserna i Stockholm ligger på fjolårets nivå
  • EM-effekten: prisnedgång i Kiev och Warszawa jämfört med fjolåret
  • Den svaga yenen gör Japan-resor ännu intressantare

Hotellprisbarometerns resultat för utvalda internationella storstäder (priser i SEK)*

Storstad Juni -13 Juni -12 Jmfr. juni -13 med juni -12 i %
18.Berlin748,52720,683,86
19.Madrid720,70783,38-8,00
20.Warszawa711,951 380,36-48,42

New York visade sig i juni dock återigen vara mycket dyrt, med genomsnittliga övernattningspriser på runt 1 982 SEK. Men jämfört med samma månad föregående år kunde gästerna ändå spara mer än 10 %. I Oslo steg priserna däremot kraftigt på grund av olika festivaler. Med ett genomsnittspris på 1 563 SEK var rumssökande tvungna att hiva upp runt 15 % mer på disken än året innan. Medan övernattningspriserna i Stockholm låg på ungefär samma nivå som året innan, kunde hotellgäster i Köpenhamn spara nästan 10 %. Även i många andra internationella storstäder var priserna lägre än 2012.

I Warszawa och Kiev har övernattningspriserna åter normaliserats, vilket man tydligt kan se i fjolårsjämförelsen. Om priserna där föregående år hade skjutit i höjden till följd av herrarnas EM i fotboll begärde man nu betydligt mindre i jämförelse med juni 2012. I den polska huvudstaden sjönk de genomsnittliga övernattningspriserna med runt 48 % till 712 SEK, i Ukrainas huvudstad med över 40 % till 925 SEK. Fotbolls-EM för damer i Sverige 2013 har däremot hittills inte påverkat priserna i någon större utsträckning, trots att hotel.info kan meddela en ökning av bokade övernattningar på värdorterna.

Tokyo, som oftast haft mycket höga priser, är numera ett intressant resmål även för dem med en något lägre resebudget. Den betydligt svagare japanska valutan resulterar i väsentligt lägre övernattningspriser i mångmiljonstaden. I jämförelse med samma månad förra året har genomsnittspriserna per natt och rum sjunkit med ca 26 % till runt 1 075 SEK. Via hotel.info kan du däremot just nu boka rum till och med i Tokyo för omkring 440 SEK. Även ett 4-stjärnigt hotell är med sina 672 SEK överkomligt.

*Valutaomräkningar har gjorts med genomsnittliga kurser.

www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 250 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

D-90411 Nürnberg
Tyskland
e-post: presse@hotel.info

Stjärnorna bygger på en egen utvärdering av hotellet samt HOTEL.INFO och HOTEL.INFO -kunders erfarenheter. Information finns i allmänna försäljningsvillkor.