PRESSINFORMATION
Övernattningspriserna fortsätter att stiga internationellt – aktuell hotel.info-prisbarometer

Nürnberg 24 september 2012 – Övernattningskostnaderna har ökat i många internationella metropoler. Även i Stockholm var hotellgästerna tvungna att gräva djupare i fickorna än året innan. Detta visar hotel.info, den kostnadsfria online-hotellbokningstjänsten för mer än 210 000 hotell världen över, i sin aktuella hotellprisbarometer.

• Hotellrummen i Stockholm är betydligt dyrare och kostar i genomsnitt 149,22 euro
  • Moskva åter dyraste metropolen i Europa
  • Internationellt tyngs resebudgeten av en svag euro

Hotellprisbarometerns resultat för europeiska huvudstäder (priser i euro)*

Stad Augusti -12 Juli -12 Augusti -11 Jmfr. augusti -12 med augusti -11 i %
1. Moskva 165,63 166,39 146,55 13,02
2. London 164,04 167,87 141,87 15,63
3. Stockholm 149,22 133,35 137,83 8,26
4. Oslo 148,81 119,66 150,73 -1,27
5. Köpenhamn 144,67 127,25 144,53 0,09
6. Helsingfors 119,80 105,10 113,04 5,98
7. Kiev 110,52 117,07 98,21 12,54
8. Paris 110,34 135,19 116,20 -5,04
9. Amsterdam 108,37 105,66 116,70 -7,14
10. Ljubljana 89,02 97,96 95,65 -6,93

Efter OS avlöser Moskva London som dyraste hotellresmålet i Europa igen. Den engelska huvudstaden ligger däremot inte långt efter. För det första upphörde ju sommar-OS först under andra veckan i augusti, för det andra började Paralympics där i slutet på augusti. Den svenska huvudstaden ligger på tredje plats med 149,22 euro. Här måste hotellgästerna gräva betydligt djupare i fickorna då ökningen var 8 %.

I Kiev låg hotellpriserna fortfarande på en relativt hög nivå. Jämfört med året innan var rumssökande tvungna att hiva upp 12,54 % mer på disken. I Köpenhamn låg priserna däremot på en stabil nivå. I framförallt Paris, Amsterdam och Ljubljana kunde hotellgästerna till och med dra nytta av sänkta övernattningspriser.

Hotellprisbarometerns resultat för fler huvudstäder och storstäder (priser i euro)*

Vid en internationell jämförelse är "Big Apple" New York fortsatt en mycket dyr historia. I augusti steg övernattningspriserna för gäster inom EU med 22,31 % till 208,59 euro jämfört med samma tidsperiod året innan. Detta beror dels på högre rumspriser, dels på en svagare euro. Även i Singapore (195,33 euro) och Sydney (169,12 euro) var valutaförändringarna skuld till större delen av prisökningen.

De enda städer i vilka reskassan inte påverkades av högre rumspriser var Rio de Janeiro, där man såg en tillbakagång på 11,35 % till 146,55 euro, och Zürich, där en sänkning med 5 % till i genomsnitt 156,42 euro konstaterades. I Istanbul var övernattningspriserna på 90,12 euro betydligt lägre.

*Undersökningen baseras på internationella huvudstäder med från 500 000 invånare.

hotel.info www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 210 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

Aleksander Szumilas
D-90411 Nürnberg
Tyskland
e-post: presse@hotel.info

Stjärnorna bygger på en egen utvärdering av hotellet samt hotel.de och hotel.de -kunders erfarenheter. Information finns i allmänna försäljningsvillkor.