PRESSINFORMATION
Här är hotellövernattningen (ing)en ren historia

Nürnberg 30 Augusti 2012 – hår i duschen, dammråttor eller smutsig matta – lyckligtvis hör det numera till ovanligheten att man träffar på sådana brister på hotellrummen. En aktuell undersökning från hotel.info visar i vilka städer hotellägarna är extra noga med hygienen, respektive var man bryr sig mindre om renlighet. Den kostnadsfria online-hotellbokningstjänsten för mer än 210 000 hotell världen över har närmare undersökt hotellrecensionerna från sina fler än fem miljoner bokningskunder när det gäller renligheten på hotellen.

hotel.info-topp 3 städer* i Sverige när det gäller renlighet

Plats Stad Bedömning renlighet
(Bästa möjliga värde: 10,0)
1. Göteborg 8,19
2. Malmö 8,10
3. Stockholm 8,06

Vid en jämförelse mellan Sveriges tre största städer visade det sig att gästerna i Göteborg var särskilt nöjda med renligheten på hotellrummen. Bokningskunderna röstade in universitetsstaden på plats 1 med 8,19 poäng. Malmö placerar sig tätt efter med en bedömning på 8,10. Hotellägarna i huvudstaden Stockholm fick också en bra bedömning med 8,06 poäng i genomsnitt. Nytvättade sängkläder och rena hotellrum verkar härmed vara regel i Sveriges tre största städer.

hotel.info-topp 20 storstäder* internationellt när det gäller renlighet

18. Madrid Spanien 8,24
19. Tallinn Estland 8,22
20. Dublin Irland 8,20

I Tokyo sätter hotellägarna särskilt stort värde på renlighet

Tokyo hamnade på första plats när storstäderna runt om i världen jämfördes. Med sina 8,91 poäng leder den japanska huvudstaden ligan när det gäller renlighetsbedömning före andraplatsen Warszawa. Även här måste hotellgästerna leta med lupp efter smuts, så den polska huvudstaden fick 8,78 poäng. Tallinn och Dublin kvalar med 8,22 resp. 8,20 poäng också in bland de 20 bästa huvudstäderna internationellt. Stockholm hamnade med en bedömning på 8,06 utanför listan över de bästa. Hotellgästerna i huvudstäderna Paris (7,54) och Amsterdam (7,61) visade sig däremot vara mindre nöjda med renligheten. Här hade man gärna kunnat använda dammvippor och skurhinkar lite mer. När man undersökte hotellutvärderingarna på landsnivå när det gäller renlighet fick Schweiz med 8,47 poäng en av de bästa placeringarna i Europa. Hotellägarna i Österrike (8,42) och Tyskland (8,30) ligger tätt efter. De svenska hotellägarna visar med en genomsnittspoäng på 8,04 potential att komma ikapp. Frankrike fick en bedömning på 7,78 och hotellägarna i Storbritannien så lite som 7,72 poäng – det finns alltså en viss lucka uppåt.

* Övernattningsgäster bedömer hotellet de bokat över www.hotel.de efter sin avresa och använder då ett poängsystem (från 0 till 10). Vid sidan av kriterier som rumskvalitet och valuta för pengarna kan de även utvärdera bland annat graden av vänligt bemötande och kompetens hos personalen eller rummens renhet. Vid samma bedömningspoäng baserades placeringen på den tredje decimalen.

hotel.info www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 210 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

Aleksander Szumilas
D-90411 Nürnberg
Tyskland
e-post: presse@hotel.info

Stjärnorna bygger på en egen utvärdering av hotellet samt hotel.de och hotel.de -kunders erfarenheter. Information finns i allmänna försäljningsvillkor.