De sterke euro zorgt voor lagere overnachtingsprijzen – de actuele hotel.info-prijsbarometer

Neurenberg, 22 juli 2013. Hotelgasten kunnen met name buiten de eurozone flink besparen. Maar ook in Nederland kunt u her en der zeer voordelig overnachten. De actuele hotelprijsbarometer van internationaal boekingsportaal hotel.info laat duidelijk zien hoe speciale effecten invloed hebben op de prijzen van overnachtingen.

• Hotels in Utrecht en Rotterdam in prijs verlaagd
  • Het EK-effect: prijsdaling ten opzichte van het voorgaande jaar in Kiev en Warschau
  • Sterke euro goed voor uw reisbudget – vooral Japan interessant

Resultaten van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor Nederland (prijzen in euro)

Stad Juni 2013 Juni 2012 Vgl. juni 2013 t.o.v. juni 2012 in %
1.Amsterdam125,36125,190,14
2.Eindhoven117,65108,048,89
3.Utrecht108,12118,52-8,77
4.Den Haag106,5196,5010,37
5.Rotterdam96,2598,73-2,51

Amsterdam is met een gemiddelde prijs van circa € 125 voor hotelovernachtingen evenals vorig jaar relatief duur. Eindhoven is met € 117,65 iets voordeliger, maar ook hier moeten hotelgasten beduidend dieper in de buidel tasten dan vorig jaar. Hotelgasten kunnen echter in Utrecht (-8,77 %) en Rotterdam (-2,51 %) voor minder geld terecht.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor geselecteerde internationale metropolen (prijzen in euro)*

Metropolen Juni 2013 Juni 2012 Vgl. juni 2013 t.o.v. juni 2012 in %
18.Lissabon84,6078,068,38
19.Madrid83,1888,22-5,71
20.Warschau82,17155,45-47,14

New York was in juni met gemiddelde overnachtingskosten van ongeveer € 230 weer relatief duur, maar hotelgasten uit de eurozone konden ten opzichte van vorig jaar toch 8% besparen. Ook in veel andere internationale metropolen waren de prijzen lager dan in 2012.

In de vergelijking met vorig jaar is goed te zien dat niet alleen in Warschau, maar ook in Kiev de overnachtingsprijzen zijn genormaliseerd. In 2012 schoten de prijzen in verband met het Europees Kampioenschap voetbal de lucht in, maar in 2013 wordt beduidend minder gerekend. In de Poolse hoofdstad daalden de gemiddelde overnachtingsprijzen met meer dan 47% tot € 82,17 en in de hoofdstad van Oekraïne rond 40% tot € 106,75.

Het vaak erg prijzige Tokio is ondertussen ook voor reizigers met een wat kleiner reisbudget een interessante bestemming geworden. Een vergelijking van de wisselkoersen toont aan dat reizigers uit de eurozone in juni 2012 nog maar 100 yen voor een euro kregen. Momenteel staat de koers echter rond 130 yen. De duidelijke zwakkere yen zorgt voor aanzienlijk lagere overnachtingsprijzen in deze miljoenenstad. In vergelijking met vorig jaar is de gemiddelde prijs per nacht voor gasten die met euro's betalen met circa 25% gedaald tot € 124. Via hotel.info zijn kamers in Tokio, uitgaand van de huidige stand, echter al voor rond € 50 te boeken. Er zijn zelfs viersterrenhotels voor minder dan € 80 beschikbaar.

* Omrekeningskoersen zijn gebaseerd op de gemiddelde valutakoers.

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 250.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL.INFO en HOTEL.INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.