In deze metropolen zijn hotelkamers momenteel bijzonder voordeling – de actuele hotel.info-prijsbarometer

Neurenberg, 18 april 2013 – Stedentrips zijn vooral in trek als weekendje weg of korte vakantie. In de actuele hotelprijsbarometer heeft de gratis onlinehotelreserveringsservice hotel.info de voordeligste hoofdsteden van Europa vergeleken. Verrassend: in iedere metropool kan men over het algemeen voordeliger overnachten dan in de vijf grootste steden van Nederland.

• Utrecht waar overnachtingskosten duidelijk lager zijn
  • Moskou de duurste Europese metropool
  • Zuid-Europees hotelwezen lijdt onder de economische crisis

Resultaten van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor Nederland (prijzen in euro)*

Stad K1/2013 K4/2012 K1/2012 Vgl. K1/2013 met K1/2012 in %
1.Den Haag106,71105,8197,249,74
2.Eindhoven104,53105,98105,55-0,97
3.Amsterdam100,58116,34107,56-6,49
4.Utrecht99,2797,35111,47-10,94
5.Rotterdam88,0388,8593,98-6,33

In het eerste kwartaal van 2013 was Den Haag met € 106,71 per kamer per nacht het duurste van de vijf grootste steden van Nederland. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder moesten hotelgasten bijna 10% meer neertellen. In Utrecht konden gasten echter circa 11% besparen. De kosten voor een overnachting waren hier € 99,27.

Ook hoteliers in Amsterdam en Rotterdam ontzien tot nu toe in 2013 het reisbudget. Hier lagen de kosten ruim 6% lager, wat gemiddeld neerkwam op respectievelijk € 100,58 en € 88,03. Ondanks de gedeeltelijk zichtbare verlaging ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, lagen de gemiddelde overnachtingskosten in de vijf grootste steden van Nederland hoger dan in de tien voordeligste Europese hoofdsteden.

Hotelprijsbarometer: de voordeligste Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

Stad K1/2013 K4/2012 K1/2012 Vgl. K1/2013 met K1/2012 in %
1.Vilnius51,3558,5862,96-18,44
2.Lissabon61,0973,1565,72-7,05
3.Riga 61,7758,3158,944,80
4.Athene63,0368,1366,43-5,12
5.Madrid71,5691,5779,55-10,04
6.Praag71,5872,1466,727,29
7.Boedapest73,8378,5975,38-2,06
8.Warschau74,6487,2783,98-11,12
9.Sofia76,2479,9276,33-0,12
10.Boekarest 77,1378,1478,71-2,01

Zo voordelig kan een metropool zijn: in de vergelijking van Europese hoofdsteden was de gast in het Litouwse Vilnius met gemiddeld € 51,35 per nacht per kamer bijzonder voordelig uit. Ook in de door de crisis getroffen zuidelijke landen was duidelijk een gedeeltelijke verlaging van de overnachtingskosten te zien. Zo waren hotelgasten in de Spaanse hoofdstad Madrid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder 10% goedkoper uit. In het Portugese Lissabon was dit 7,05% en in de Griekse hoofdstad ruim 5%.

In de duurdere Europese metrolopen daalden de overnachtingskosten ook. In Moskou konden gasten bijvoorbeeld 0,62% besparen. Met gemiddeld € 175 moesten gasten hier echter wel het meeste neertellen voor een overnachting in een Europese hoofdstad. In London (€ 132,56) en Parijs (€ 119,59) waren gasten daarentegen circa 8% minder kwijt.

In het Deense Kopenhagen daalden de overnachtingskosten gemiddeld zelfs 13,38% tot € 121,27.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor andere hoofdsteden en metropolen*

Op mondiaal niveau blijkt Rio de Janeiro behoorlijk prijzig. Hotelgasten uit Europa konden weliswaar 4,58% besparen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, de stad met de Suikerbroodberg was voornamelijk vanwege het carnaval met gemiddelde overnachtingskosten van € 174,63 in het eerste kwartaal van 2013 zelfs duurder dan de New York, the Big Apple (€ 170,93). Zürich en Tokio waren overduidelijk een voordeligere keuze. In de Zwitserse metropool konden hotelgasten met € 139,23 per kamer per nacht circa 10% besparen, in de Japanse hoofdstad daalden de prijzen voornamelijk vanwege valuta-effecten met 18,75% tot € 132,13.

*In het onderzoek werd gekeken naar zowel de vijf grootste steden van Nederland als de internationale metropolen en hoofdsteden met meer dan 500.000 inwoners.

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 250.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

Sebastian Meyer
E-mail: presse@hotel.info