Servicekwaliteit in hotels: Nederland vergeleken met Europa en de verbeteringsmogelijkheden

Neurenberg, 25 februari 2013 – "Wie verre reizen doet, kan veel verhalen", wist schreef de Duitse dichter Matthias Claudius al. Maar wat wordt beleefd, is niet altijd de moeite van het vertellen waard, want vakantiereizen en hotelverblijven voldoen nu eenmaal niet altijd aan de verwachtingen. Een vriendelijke en complete service zorgt er voor dat de gast in dat geval graag iets door de vingers ziet. Een onderzoek van hotel.info naar de waardering van gasten laat zien hoe het is gesteld met de hotelservice in Nederland en hoe deze zich verhoudt tot die in de rest van Europa.

• Hoogste servicekwaliteit in Den Haag
  • Amsterdam hekkensluiter
  • Nederland vergeleken met de rest van Europa en de verbeteringsmogelijkheden

hotel.info-Top 5-steden in Nederland: vriendelijkheid en vakkundigheid van het hotelpersoneel*

Plaats Stad Beoordeling
(hoogste cijfer = 10,0)
1.Den Haag8,06
2.Eindhoven7,98
3.Utrecht7,95
4.Rotterdam7,80
5.Amsterdam7,58

Den Haag voert de lijst aan

Bij de vergelijking van de vijf grootste steden van Nederland scoorde vooral het hotelpersoneel in Den Haag hoge punten. De boekingsklanten zetten de residentie met een waardering van 8,06 op de eerste plaats. Met 7,98 punten komt Eindhoven net op de tweede plek. Hekkensluiter in de nationale ranking is Amsterdam: de hoofdstad wist slechts 7,58 punten bijeen te sprokkelen bij de beoordeling van de servicekwaliteit in Hotels.

Top 20-landen in Europa: vriendelijkheid en vakkundigheid van het hotelpersoneel*

Plaats Land Beoordeling
18.Spanje7,93
19.Frankrijk7,92
20.Nederland7,82

Servicekwaliteit in Finse hotels top!

Vergeleken met andere Europese landen, nemen Finland en Duitsland de koppositie in met beide 8,36 punten. Daar waren de overnachtingsgasten zeer tevreden over de vriendelijkheid en vakkundigheid van het personeel. Ook Alpenland Oostenrijk krijgt een goede beoordeling voor de servicekwaliteit. Portugal valt bij de beoordeling in de middenmoot, Spanje komt met 7,93 punten echter niet verder dan de 18e plaats.

Nederland vormt met 7,82 de hekkensluiter van de Europese Top 20. Nog meer ruimte voor verbetering toont het hotelpersoneel in België (7,76), Rusland (7,69) en het Verenigd Koninkrijk (7,56). De waardering van de metropool Londen met slechts 7,36 punten komt niet overeen met de spreekwoordelijke Britse hoffelijkheid, als het om de hotels gaat tenminste.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld. Stand februari 2013.

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

Sebastian Meyer
E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL.INFO en HOTEL.INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.