Overnachtingskosten stijgen wereldwijd – de actuele hotel.info-prijsbarometer

Neurenberg, 24 september 2012 – Vooral in veel internationale metropolen zijn de overnachtingskosten gestegen. In Nederland moesten hotelgasten met name in Utrecht meer geld neertellen. Dat blijkt uit de actuele prijsbarometer van hotel.info, de kostenloze onlinehotelreserveringsservice met meer dan 210.000 hotels wereldwijd.

• Hotelkamers in Amsterdam duidelijk goedkoper
  • Moskou opnieuw de duurste Europese metropool
  • Internationaal gezien drukt de zwakke euro het reisbudget

Resultaten van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor Nederland (prijzen in euro)*

Stad Augustus 2012 Juli 2012 Augustus 2011 Augustus 2012 t.o.v. augustus 2011 in %
1. Amsterdam 108,37 105,66 116,70 -7,14
2. Utrecht 97,76 103,98 93,87 4,14
3. Den Haag 96,87 94,22 98,90 -2,05
4. Eindhoven 79,30 92,16 83,36 -4,87
5. Rotterdam 79,01 85,04 83,80 -5,72

Met een gemiddeld bedrag van € 108,37 per kamer is Amsterdam in augustus weer de duurste bestemming wanneer wordt gekeken naar de vijf grootste steden in Nederland. De hoofdstad was overigens wel duidelijk goedkoper dan in dezelfde periode vorig jaar. De hoteliers in Utrecht volgen op korte afstand en met iets hogere overnachtingskosten, en staan hiermee op de tweede plaats. Hotelkamers in Eindhoven en Rotterdam waren met een gemiddeld bedrag van ca. € 79,00 bijzonder voordelig.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

1. Moskou 165,63 166,39 146,55 13,02
2. Londen 164,04 167,87 141,87 15,63
3. Stockholm 149,22 133,35 137,83 8,26
4. Oslo 148,81 119,66 150,73 -1,27
5. Kopenhagen 144,67 127,25 144,53 0,09
6. Helsinki 119,80 105,10 113,04 5,98
7. Kiev 110,52 117,07 98,21 12,54
8. Parijs 110,34 135,19 116,20 -5,04
9. Amsterdam 108,37 105,66 116,70 -7,14
10. Ljubljana 89,02 97,96 95,65 -6,93

Nu de Olympische Spelen zijn afgelopen is Londen niet langer de duurste Europese bestemming; Moskou staat nu op de eerste plaats. De Britse hoofdstad volgt echter op korte afstand. Want enerzijds waren de Olympische Zomerspelen afgelopen in de tweede week van augustus, anderzijds begonnen eind augustus de Paralympics. In Kiev lagen de hotelprijzen nog steeds op een relatief hoog niveau. In vergelijking met vorig jaar moesten hotelgasten 12,54% meer betalen. De prijzen in Kopenhagen bleven daarentegen stabiel. Vooral in Parijs, Amsterdam en Ljubljana profiteerden de hotelgasten van lagere overnachtingskosten.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor andere hoofdsteden en metropolen (prijzen in euro)*

Uit de internationale prijsanalyse kan verder geconcludeerd worden dat New York, the Big Apple, een dure bestemming blijft. In augustus stegen de overnachtingskosten voor gasten uit de eurozone, deels vanwege hogere kamerprijzen, maar ook vanwege de zwakkere euro. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar stegen de prijzen met 22,31% tot € 208,59. Ook in Singapore (€ 195,33) en Sydney (€ 169,12) waren valutaschommelingen voor een groot deel de oorzaak van hogere prijzen.

Alleen in Rio de Janeiro (11,35% goedkoper (€ 146,55)) en in Zürich (ca. 5% goedkoper (gemiddeld € 156,42)) hoefden hotelgasten minder diep in de buidel te tasten. Nog lager waren de overnachtingskosten in Istanboel (€ 90,12).

* In het onderzoek werd gekeken naar de vijf grootste steden van Nederland en internationale hoofdsteden met meer dan 500.000 inwoners.

hotel.info www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

Aleksander Szumilas
E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van hotel.info en hotel.info-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.