PRESSEINFORMATION
Det aktuelle hotel.info-prisbarometer: Positiv drejning i Grækenland – Krimkrisen østpå – Stærk krone til gavn for fjernrejser

Nürnberg, Tyskland, 15. maj 2014 – Mens værelsespriserne stiger igen i Grækenland, skåner den stærke krone rejsepungen ved fjerne rejsemål. Hotelprisbarometeret på hotel.info viser, hvordan overnatningsomkostningerne har udviklet sig i ind- og udland.

• København er i sammenligning med sidste år blevet betydeligt dyrere.
  • De nordlige lande er samlet set meget dyre.
  • Krimkrisen har indvirkning på hotelmarkedet i Kiev

Resultater fra hotelprisbarometeret for udvalgte europæiske hovedstæder (priser i DKK)*

By Marts '14 Marts '13 Sml. marts '14 medmarts '13 i %
18.Madrid536544-1,49
19.Prag492503-2,31
20.Sofia487570-14,64

Stockholm ligger med en gennemsnitspris på ca. 1.113 DKK pr. nat og værelse i spidsen af prislejet i Europa. Med Oslo og Helsinki er to yderligere metropoler kommet med i top 3. København er den billigste hovedstad i Norden i Europa, dog måtte overnattende gæster med en pris på 1.020 DKK sammenlignet med perioden året før betale over 15 % mere. Moskva har i løbet af de sidste år ofte været Europas dyreste hovedstad, men ligger nu med 1.071 DKK på en fjerdeplads.

Rublen og især den ukrainske valuta har i løbet af Krimkrisen vist sig at være betydeligt svagere end den danske krone. Hotelgæster fra Danmark betaler derfor sammenlignet med året før ca. 16 % mindre i Moskva. I Kiev faldt værelsespriserne på kronebasis sågar med knap 30 % til 551 DKK. "Ud over en valutapåvirkning ser vi ligeledes en tydelig tilbagegang i reservationer inden for hotelbranchen i Kiev. På grund af urolighederne og den vedvarende usikkerhed undgår mange turister og erhvervskunder den ukrainske hovedstad", forklarer Ralf Priemer, der som del af direktionen bl.a. er ansvarlig for det internationale hotelsalg hos hotel.info.

Grækenland synes at gennemgå en positiv drejning. Efter at prisniveauet for hotelværelser i løbet af den økonomiske krise i Grækenland og den heraf følgende faldende efterspørgsel har været dalende, er priserne nu begyndt at stige betydeligt igen. Sammenlignet med sidste år skal hotelgæster nu betale betydeligt mere for en overnatning og kommer f.eks. i Athen gennemsnitligt af med 607 DKK, ca. 23 % mere, for en overnatning.

Resultater fra hotelprisbarometeret for udvalgte internationale metropoler (Priser i DKK)*

By Marts '14 Marts '13 Sml. marts '14 medmarts '13 i %
1.Sydney1.3611.412-3,62
2.Singapore1.1481.224-6,22
3.New York1.0961.510-27,43
4.Tokyo1.07597410,38
5.Hong Kong1.0691.127-5,19
6.Seoul1.0371.072-3,30
7.Rio de Janeiro9471.315-27,98
8.São Paulo7771.017-23,58
9.Buenos Aires7146736,10
10.Shanghai687703-2,29

På den anden side af Atlanten viser New York sig i sammenligning at være billig. Året inden lå den gennemsnitlige overnatningspris pr. nat og værelse endnu på over 1.500 DKK, hvorimod rejsende til sidst kun skulle betale ca. 1.100 DKK og således næsten 30 % mindre.

Metropolerne Rio de Janeiro (-27,98 %) og São Paulo (-23,58 %) er ligeledes blevet betydeligt billigere. I den forbindelse har navnlig den svage brasilianske valuta indvirkning på overnatningspriserne. For spontant rejsende kan der på hotel.info stadig reserveres værelser – endda til VM-perioden.**

* Valutaomregninger er baseret på gennemsnitskurser for den pågældende måned
** Niveau pr. 14.05.2014. Kontingenter kan reserveres efter tilgængelighed

www.hotel.info er en gratis hotelbookingservice for virksomheder og private kunder. Der tilbydes elektronisk booking for mere end 250.000 hoteller i hele verden. Sammenlignet med andre bookingmetoder opnår kunden store prisfordele ved en bookling via hotel.info. Desuden viser hotel.info alle tilgængelige overnatningspriser for et hotel, således at kunden altid kan vælge den billigste eller passende værelsespris. Alle bookinger via hotel.info overføres sikkert, korrekt og i realtid til det pågældende hotel. Dette garanteres af den enestående integration af hotellets egne bookingsystemer (såkaldt CRS eller PMS) og hotel.de's eget reserveringssystem myRES under den overordnede brugergrænseflade hotel.info.
På basis af et erfaringsbaseret hoteludvalg kan hotelsøgende under hotel.info ud over centrale informationer som overnatningspriser og hotellets faciliteter læse 1,5 mio. hotelevalueringer fra hotelgæster fra hele verden og bl. a. træffe deres beslutning for en booking på basis af dette. Sammenlignet med de eksisterende evalueringsportaler kan hotel.info-kunden her stole på at evalueringerne er 100% ægte, fordi der kun anmodes om bedømmelser fra bookingkunder, der kort før har overnattet på det pågældende hotel. hotel.info - det internationale mærke fra hotel.de AG - blev etableret for at fremme ekspanderingen på de udenlandske markeder. Den høje andel af internationalt agerende virksomhedskunder fremmer her indgangen til nye markeder. Målet er at etablere hotel.info som den førende hotelbookingservice for erhvervs- og privatkunder i hele verden.

Pressekontakt:

Tyskland
E-Mail: presse@hotel.info

Stjernene er udtryk for hotellets egen vurdering samt for de erfaringer, som hotel.de og hotel.de-kunderne har gjort sig. Nærmere oplysninger kan ses i de almindelige forretningsbetingelser.