PRESSEINFORMATION

I disse metropoler er værelser nu særligt billige – det aktuelle hotel.info-prisbarometer

Nürnberg, 18. April 2013 – Især i korte ferier eller i weekender er byrejser meget populære. I det aktuelle hotelprisbarometer har den gebyrfrie online-hotelreservationsservice oplyst hotel.info om de billigste hovedstæder i Europa. Resultaterne:

• København betydeligt billigere til prisen
  • Moskva Europas dyreste metropol
  • Sydeuropas hoteller i kølvandet af den græske økonomiske krise

Hotelprisbarometer: Europas billigste hovedstæder (priser i DKK)*

By Q1/2013 Q4/2012 Q1/2012 Sammenligning af Q1/2013 i forhold til Q1/2012 i %
1.Vilnius383,00436,94468,06-18,17
2.Lissabon455,65545,61488,58-6,74
3.Riga 460,72434,92438,185,15
4.Athen470,12508,17493,86-4,81
5.Madrid533,74683,00591,40-9,75
6.Prag533,89538,08496,027,64
7.Budapest550,68586,19560,40-1,73
8.Warszawa556,72650,93624,33-10,83
9.Sofia568,65596,11567,460,21
10.Bukarest 575,29582,83585,15-1,69

Så billige kan metropoler være: Sammenligningen af Europas hovedstæder viste, at det især var prisbilligt i litauiske Vilnius, hvor et værelse i gennemsnit kunne fås til 383 kroner pr. nat. Også i de kriseramte sydlige lande faldt overnatningsomkostningerne delvist betydeligt. Således sparede hotelgæster i den spanske hovedstad Madrid ca. 10 % i forhold til samme kvartal sidste år, i portugisiske Lissabon var det næsten 7 % og i den græske hovedstad 4,81 %.

I de dyre europæiske metropoler faldt overnatningsomkostningerne ligeledes. I Moskva f.eks. kunne de rejsende spare 0,29 %. Med ca. 1.305 kroner i gennemsnit måtte de dog fortsat punge op med mest af alle rejsende i en europæisk hovedstad. I London (988,72 kroner) og Paris (892 kroner) skulle man derimod betale næsten 8 % mindre.

I København faldt overnatningsomkostningerne i gennemsnit endda med 13,09 % til 904,51 kroner.

Resultater for hotelprisbarometeret for yderligere hovedstæder og storbyer*

På internationalt plan viser Rio de Janeiro sig at være meget dyr. Godt nok kunne hotelgæster spare 4,27 % i forhold til samme kvartal sidste år, men byen ved Sukkertoppen var med gennemsnitlige overnatningsomkostninger på ca. 1.303 kroner i 1. kvartal 2013, især pga. karnevalsfejringerne, endda lidt dyrere end "The Big Apple" New York (1.275 kroner). Derimod viste Tokyo sig at være betydeligt billigere. Særligt af valutamæssige årsager faldt faldt værelsespriserne med 18,49 % til ca. 985,53 kroner.

*I den forbindelse blev metropoler og internationale hovedstæder på mindst 500.000 indbyggere undersøgt. Valutaomregninger foretages på baggrund af gennemsnitskurserne.

www.hotel.info er en gratis hotelbookingservice for virksomheder og private kunder. Der tilbydes elektronisk booking for mere end 250.000 hoteller i hele verden. Sammenlignet med andre bookingmetoder opnår kunden store prisfordele ved en bookling via hotel.info. Desuden viser hotel.info alle tilgængelige overnatningspriser for et hotel, således at kunden altid kan vælge den billigste eller passende værelsespris. Alle bookinger via hotel.info overføres sikkert, korrekt og i realtid til det pågældende hotel. Dette garanteres af den enestående integration af hotellets egne bookingsystemer (såkaldt CRS eller PMS) og hotel.de's eget reserveringssystem myRES under den overordnede brugergrænseflade hotel.info.
På basis af et erfaringsbaseret hoteludvalg kan hotelsøgende under hotel.info ud over centrale informationer som overnatningspriser og hotellets faciliteter læse 1,5 mio. hotelevalueringer fra hotelgæster fra hele verden og bl. a. træffe deres beslutning for en booking på basis af dette. Sammenlignet med de eksisterende evalueringsportaler kan hotel.info-kunden her stole på at evalueringerne er 100% ægte, fordi der kun anmodes om bedømmelser fra bookingkunder, der kort før har overnattet på det pågældende hotel. hotel.info - det internationale mærke fra hotel.de AG - blev etableret for at fremme ekspanderingen på de udenlandske markeder. Der er allerede etableret salgskontorer i Storbritannien (London), Frankrig (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom) og Kina (Shanghai), Singapore og Brasilien (São Paulo) for at fremme kontakten med nye kunder og hoteller. Den høje andel af internationalt agerende virksomhedskunder fremmer her indgangen til nye markeder. Målet er at etablere hotel.info som den førende hotelbookingservice for erhvervs- og privatkunder i hele verden.

Pressekontakt:

Tyskland
E-Mail: presse@hotel.info

Stjernene er udtryk for hotellets egen vurdering samt for de erfaringer, som HOTEL.INFO og HOTEL.INFO-kunderne har gjort sig. Nærmere oplysninger kan ses i de almindelige forretningsbetingelser.