PRESSEINFORMATION
Overnatningsomkostninger stiger yderligere internationalt – det aktuelle hotel.info-prisbarometer

Nürnberg 24. September 2012 – I mange internationale metropoler kan der noteres højere overnatningsomkostninger. I København forbliver de gennemsnitlige værelsespriser derimod på sidste års niveau. Dette viser hotel.info, den gebyrfrie online-hotelreservationsservice for mere end 210.000 hoteller i hele verden, med sit aktuelle hotelprisbarometer.

• Hotelbranchen i København holder værelsespriserne på et stabilt niveau
  • Moskva igen Europas dyreste metropol
  • Rejsebudgettet belastes international af svag Euro

Resultater af hotelprisbarometeret for europæiske hovedstæder (priser i Euro)*

By August '12 Juli '12 August '11 Sammenligning af august '12 med august '11 i %
1. Moskva 165,63 166,39 146,55 13,02
2. London 164,04 167,87 141,87 15,63
3. Stockholm 149,22 133,35 137,83 8,26
4. Oslo 148,81 119,66 150,73 -1,27
5. København 144,67 127,25 144,53 0,09
6. Helsinki 119,80 105,10 113,04 5,98
7. Kiev 110,52 117,07 98,21 12,54
8. Paris 110,34 135,19 116,20 -5,04
9. Amsterdam 108,37 105,66 116,70 -7,14
10. Ljubljana 89,02 97,96 95,65 -6,93

Efter OL afløser Moskva igen London som Europas dyreste hoteldestination. Den engelske hovedstad følger dog lige efter. For det første sluttede de olympiske lege trods alt først i den anden uge i august, og for det andet startede de paralympiske lege derovre i slutningen af august. Den danske hovedstad ligger med 144,67 Euro på femtepladsen. Her kunne hotelgæster glæde sig over et stabilt prisniveau i forhold til året før.

I Kiev var hotelpriserne stadig relativt høje. Sammenlignet med året før måtte de rejsende betale 12,54 % mere. Især i Paris, Amsterdam og Ljubljana profiterede hotelgæsterne endda af faldende overnatningsomkostninger.

Resultater for hotelprisbarometeret for yderligere hovedstæder og storbyer (priser i Euro)*

Ifølge den internationale prisanalyse er "The Big Apple" New York fortsat en meget dyr by. I august steg overnatningsomkostningerne for gæster fra eurozonen for det første pga. højere værelsespriser, men også pga. den svækkede Euro med 22,31% til 208,59 Euro i forhold til samme tidsrum året før. Også i Singapore (195,33 Euro) og Sydney (169,12 Euro) var valutaudsving ansvarlige for størstedelen af prisstigningen.

Kun i Rio de Janeiro med en tilbagegang på 11,35 % til 146,55 Euro og i Zürich med en rabat på ca. 5 % til gennemsnitligt 156,42 Euro blev rejsekassen ikke belastet af højere værelsespriser. Overnatningsomkostningerne var med 90,12 Euro lavere i Istanbul.

*I den forbindelse blev internationale hovedstæder på mindst 500.000 indbyggere undersøgt.

www.hotel.info er en gratis hotelbookingservice for virksomheder og private kunder. Der tilbydes elektronisk booking for mere end 210.000 hoteller i hele verden. Sammenlignet med andre bookingmetoder opnår kunden store prisfordele ved en bookling via hotel.info. Desuden viser hotel.info alle tilgængelige overnatningspriser for et hotel, således at kunden altid kan vælge den billigste eller passende værelsespris. Alle bookinger via hotel.info overføres sikkert, korrekt og i realtid til det pågældende hotel. Dette garanteres af den enestående integration af hotellets egne bookingsystemer (såkaldt CRS eller PMS) og hotel.de's eget reserveringssystem myRES under den overordnede brugergrænseflade hotel.info.
På basis af et erfaringsbaseret hoteludvalg kan hotelsøgende under hotel.info ud over centrale informationer som overnatningspriser og hotellets faciliteter læse 1,5 mio. hotelevalueringer fra hotelgæster fra hele verden og bl. a. træffe deres beslutning for en booking på basis af dette. Sammenlignet med de eksisterende evalueringsportaler kan hotel.info-kunden her stole på at evalueringerne er 100% ægte, fordi der kun anmodes om bedømmelser fra bookingkunder, der kort før har overnattet på det pågældende hotel. hotel.info - det internationale mærke fra hotel.de AG - blev etableret for at fremme ekspanderingen på de udenlandske markeder. Der er allerede etableret salgskontorer i Storbritannien (London), Frankrig (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom) og Kina (Shanghai), Singapore og Brasilien (São Paulo) for at fremme kontakten med nye kunder og hoteller. Den høje andel af internationalt agerende virksomhedskunder fremmer her indgangen til nye markeder. Målet er at etablere hotel.info som den førende hotelbookingservice for erhvervs- og privatkunder i hele verden.

Pressekontakt:

Aleksander Szumilas