De actuele hotel.info-prijsbarometer: kentering in Griekenland - Crisis op de Krim - Sterke euro maakt reizen buiten Europa aantrekkelijker

Neurenberg, 15 mei 2014 – Terwijl in Griekenland de kamerprijzen weer stijgen, zorgt de sterke euro voor reizen buiten Europa voor een beter gevulde reiskas. De hotelprijsbarometer van hotel.info laat de prijsontwikkeling zien van hotelkamers in binnen- en buitenland.

• Prijzen voor hotelkamers in Amsterdam en Rotterdam zijn duidelijk gestegen
  • Crisis op de Krim beïnvloedt hotelmarkt in Kiev
  • Sterke euro maakt bezoek aan WK in Brazilië aantrekkelijker

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Nederland (prijzen in euro)

1.Amsterdam121,66106,8813,83
2.Den Haag110,13108,821,20
3.Eindhoven105,26104,590,64
4.Utrecht96,3097,94-1,67
5.Rotterdam92,0583,5410,19

Amsterdam is in de vergelijking van de grote steden in Nederland duidelijk de duurste stad als het om hotelovernachtingen gaat: een hotelkamer in de hoofdstad kost 13,83% meer dan de gemiddelde kamerprijs van 121,66 euro. Hotelgasten in Rotterdam moeten dit jaar duidelijk meer betalen. Hier stegen de prijzen van hotelovernachtingen met ca. 10% tot 92,05. In Den Haag, Eindhoven en Utrecht betaalden de gasten weliswaar ietsje meer, maar de kosten per hotelkamer en per nacht bleven gemiddeld in de buurt van de kosten van vorig jaar.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor geselecteerde Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

1.Stockholm149,10153,19-2,67
2.Oslo148,28136,608,56
3.Helsinki147,06127,3315,50
4.Moskou143,51170,47-15,82
5.Londen140,48134,584,38
6.Kopenhagen136,63118,4715,33
7.Parijs128,21120,606,31
8.Brussel127,33119,866,23
9.Amsterdam121,66106,8813,83
10.Rome97,1091,655,95
11.Wenen87,3787,46-0,10
12.Berlijn83,4784,26-0,94
13.Athene81,3466,1922,89
14.Warschau79,6178,830,99
15.Boedapest76,7372,785,43
16.Kiev73,77104,23-29,22
17.Lissabon73,1767,188,92
18.Madrid71,8673,03-1,60
19.Praag65,8767,50-2,43
20.Sofia65,2276,49-14,73

Stockholm is met een gemiddelde hotelkamerprijs van 150 euro per nacht de duurste stad van Europa. Twee andere Scandinavische hoofdsteden, Oslo en Helsinki, completeren de top 3. De Russische miljoenenmetropool Moskou, in de afgelopen jaren meestal de duurste hoofdstad van Europa, ligt nu met € 143,51 op de vierde plaats.

De roebel en ook met name de Oekraïense valuta hebben als gevolg van de crisis op de Krim duidelijk terrein verloren ten opzichte van de euro. Hotelgasten die in euro's betalen, zijn daarom in Moskou nu ca. 16% minder kwijt dan in vergelijking tot vorig jaar. In Kiev daalden de kamerprijzen in euro's zelfs met ca. 30% tot 73,77 euro. "Naast het valuta-effect zien wij ook duidelijk minder boekingen voor de hotels in Kiev. Op basis van de onlusten en de blijvende onzekere situatie mijden veel toeristen en zakenmensen de Oekraïense hoofdstad", aldus Ralf Priemer, als Algemeen Directeur onder andere verantwoordelijk voor de internationale hotelexploitatie bij hotel-info.

In Griekenland schijnt er een kentering plaats te vinden. Nadat het prijsniveau voor hotelkamers als gevolg van de Griekse financiële crisis en de daardoor dalende vraag, een sterke daling heeft laten zien, is de weg omhoog weer gevonden. Ten opzichte van vorig jaar moeten hotelgasten duidelijk dieper in de buidel tasten en bijvoorbeeld in Athene met gemiddeld € 81,34 ca. 23% neer voor een hotelovernachting betalen.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor geselecteerde internationale metropolen (prijzen in euro)*

1.Sydney182,30189,36-3,73
2.Singapore153,78164,17-6,33
3.New York146,81202,54-27,51
4.Tokio143,97130,5810,25
5.Hongkong143,17151,17-5,29
6.Seoul138,90143,80-3,41
7.Rio de Janeiro126,88176,37-28,06
8.São Paulo104,11136,38-23,66
9.Buenos Aires95,6990,295,98
10.Shanghai92,0994,35-2,40

Aan de andere kant van de oceaan is een hotelovernachting in New York relatief gezien voordelig. Lagen de gemiddelde kosten voor een hotelovernachting per kamer vorig jaar nog rond de € 200, zijn nu hotelgasten met ca. € 147 bijna 30% goedkoper uit.

Ook hotelovernachtingen in Rio de Janeiro (-28,06 %) en São Paulo (-23,66 %) waren beduidend goedkoper. Bij de lagere overnachtingskosten speelde vooral de zwakke Braziliaanse valuta een grote rol. Voor reizigers die nu spontaan beslissen naar het WK af te reizen, zijn er zelfs nog kamers tijdens het toernooi te reserveren.**

* Omrekeningskoersen zijn gebaseerd op de gemiddelde valutakoers in de betreffende maand.
** Stand: 14-5-2014. Contingenten op basis van beschikbaarheid te boeken

www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 250.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL.INFO en HOTEL.INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.