PRESSINFORMATION
När det är dags att ta av sig affärsdräkten för dagen – de mest bokade affärshotellen 2012 hos hotel.info

Nürnberg, 5. Mars 2013 – affärsresenärer reser mycket året om. Därför sover många oftare borta än hemma. Men vilka hotell riktade affärsresenärerna in sig på mest? hotel.info har nu undersökt sina affärskunders bokningar 2012 och tagit fram de mest bokade affärshotellen i Sverige samt gjort en internationell jämförelse.

Ett av de mest avgörande kriterierna för affärsresenärer är valuta för pengarna, vilket gör att fokus ligger på hotell med medelhög till hög standard. hotel.info har därför analyserat hotell i intervallet 2 till 4 stjärnor (inklusive 4,5 stjärnor).

Topp 10 bland hotell i Sverige som bokades mest av affärsresenärer 2012*

19.Hotel Melia Ria AveiroAveiro (Portugal)4
20.Hilton Garden Inn KrakowKraków (Polen)4

Resultatet

Precis som tidigare år dominerar hotellkedjorna i rankningen. Det mest bokade affärshotellet i Sverige 2012 är således Courtyard Stockholm Kungsholmen, som ligger på tredje plats i den internationella rankningen.

*Så här gick det till: Rankningen av de tio mest bokade svenska affärshotellen hos hotel.info gjordes utifrån antal bokningar. I undersökningen ingick hotell med 2 till och med 4,5 stjärnor. I en internationell jämförelse tog man reda på vilket affärshotell i ett land som bokades mest under 2012. Segrarna i länderna lades in i rankningen enligt antalet bokningar. Gällde 20130211 (därför kan mindre avvikelser inte uteslutas).

www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 210 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

D-90411 Nürnberg