PRESSINFORMATION
Där övernattningar i Europa är särskilt billiga – den aktuella hotel.info-prisbarometern

Nürnberg, 7. Januar 2013 – Övernattningskostnaderna har sjunikit i många europeiska metropoler. Var hotellgäster nu kan spara visar hotel.info, den kostnadsfria online-hotellbokningstjänsten för mer än 210 000 hotell världen över, i sin aktuella hotellprisbarometer.

• Rumspriserna i Stockholm är något högre
  • Moskva åter dyraste metropolen i Europa
  • Atens hotellägare i skuggan av den grekiska finanskrisen

Hotellprisbarometerns resultat för europeiska huvudstäder (priser i SEK)*

Stad November '12 Oktober '12 November '11 Jämf. november '12 och november '11 i %
1.Moskva1 543,151 545,821 678,72-8,08
2.London1 426,601 404,061 459,95-2,28
3.Stockholm1 342,031 359,261 316,271,96
4.Oslo1 317,541 380,181 560,98-15,60
5.Helsingfors1 148,251 139,751 192,59-3,72
6.Köpenhamn1 144,751 114,531 231,50-7,04
7.Paris1 099,901 303,511 215,97-9,55
8.Kiev1 044,29775,921 247,76-16,31
9.Bryssel1 026,781 072,671 142,99-10,17
10.Amsterdam1 002,181 074,911 144,91-12,47

Även om övernattningskostnaderna i Moskva minskade med 8,08 % jämfört med samma period förra året, är den ryska huvudstaden fortfarande dyrast i Europa med ca 1 543 kr per natt. London ligger med 1 427 kr på plats 2. Stockholms hotellägare var med ett genomsnitt på 1 342 kr per natt den dyraste staden i de fyra nordiska länderna. I Kiev höll sig hotellspriser fortfarande på en relativt hög nivå, 1044 SEK per natt innebär att gästerna behöver lägga mycket mindre pengar på hotelldisken i november.

Hotellägare i krisdrabbade länder som Grekland och Portugal känner tydligt av finanskrisens konsekvenser. De genomsnittliga rumspriserna sänktes jämfört med förra året i Lissabon med runt 21 % till 586 SEK, i Aten med nästan 23 % till runt 577 SEK.

Hotellprisbarometerns resultat för fler huvudstäder och storstäder (priser i SEK)*

Även i november 2012 var rum i "Big Apple" New York mycket dyra med 1 977 SEK per natt. Övernattningspriser steg därmed med runt 4 % jämfört med samma period förra året. I Sydney var genomsnittspriset stabilt med 1 656 SEK Medan Tokyo med cirka 1 495 kronor och Singapore med 1 469 kronor också var dyra, kunde gäster i Istanbul glädja sig åt relativt låga övernattningskostnader från 844 SEK.

*Undersökningen baseras på internationella huvudstäder och metropoler med från 500 000 invånare. Valutaomräkningar gjordes med genomsnittliga kurser.

www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 210 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

D-90411 Nürnberg