Waar overnachtingen in Nederland en Europa nu bijzonder voordelig zijn – de actuele hotel.info-prijsbarometer

Neurenberg, 7 januari 2013 – in veel Europese metropolen en Nederlandse grote steden zijn sommige overnachtingskosten duidelijk gedaald. Dat blijkt uit de actuele prijsbarometer van hotel.info, de kostenloze onlinehotelreserveringsservice met meer dan 210.000 hotels wereldwijd.

• Amsterdam en Den Haag beduidend voordeliger
  • Moskou opnieuw de duurste Europese metropool
  • Hotelwezen in Athene leidt onder de Griekse economische crisis

Resultaten van de hotelprijsbarometer van hotel.info voor Nederland (prijzen in euro)*

Stad November '12 Oktober '12 November '11 Verschil tussen november '12 en november '11 in %
1.Amsterdam116,50124,84125,34-7,05
2.Eindhoven105,74108,74110,68-4,46
3.Den Haag99,50111,57110,74-10,15
4.Utrecht96,2399,26116,58-17,46
5.Rotterdam94,0791,5099,51-5,47

Hoewel hotelgasten in Amsterdam in vergelijking met vorig jaar flink konden besparen, was de hoofdstad in vergelijking met het nationaal gemiddelde voor overnachtingskosten met een hoogte van € 116,50 wederom behoorlijk prijzig. Eindhoven was iets gunstiger met € 105,74 per kamer.

In Den Haag en Utrecht moesten de hotelgasten daarentegen wezenlijk minder diep in de buidel tasten. In beide steden daalden de overnachtingskosten in vergelijking met vorig jaar tot respectievelijk € 99,50 en € 96,23.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor Europese hoofdsteden (prijzen in euro)*

1.Moskou179,39179,53183,78-2,39
2.Londen165,84163,07159,833,76
3.Stockholm156,01157,86144,108,26
4.Oslo153,16160,29170,89-10,38
5.Helsinki133,48132,37130,562,24
6.Kopenhagen133,07129,44134,82-1,30
7.Parijs127,86151,39133,12-3,95
8.Kiev121,3990,12136,60-11,13
9.Brussel119,36124,58125,13-4,61
10.Amsterdam116,50124,84125,34-7,05

Ondanks dat de overnachtingskosten in Moskou met 2,39% daalden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijft de Russische hoofdstad met € 179,39 de duurste bestemming van Europa. London staat met rond € 166,00 op de tweede plaats. Daarna komen de vier Scandinavische hoofdsteden. In Kiev bleven de hotelprijzen nog altijd op een relatief hoog niveau. Met € 121,39 moesten de gasten in november desondanks aanzienlijk minder diep in de buidel tasten. Hotelkamers in Berlijn waren met € 80,85 meer dan de helft goedkoper dan in Moskou of Londen.

Voor hotelhouders in de door de crisis getroffen landen Griekenland en Portugal was de economische laagconjunctuur het duidelijkst. De gemiddelde kamerprijzen in Lissabon daalden in vergelijking met de voorjaarsperiode zo rond de 16% tot € 68,15. In Athene zelfs tot meer dan 18% tot € 67,12.

Resultaten van de hotelprijsbarometer voor andere hoofdsteden en metropolen (prijzen in euro)*

Ook in november 2012 waren kamers in "The Big Apple" New York met € 229,88 bijzonder prijzig. De overnachtingskosten voor hotelgasten uit de eurozone stegen door hoge kamerprijzen en de kwakkelende euro tot 10%. In Sydney waren de valutaschommelingen verantwoordelijk voor een prijsstijging van 6,58% tot gemiddeld € 192,56. Terwijl Tokio met € 173,77 en Zürich met € 153,21 tevens erg aan de prijs waren, konden hotelgasten in Istanboel zich verheugen op relatief lage overnachtingskosten van € 98,08.

* In het onderzoek werd gekeken naar de vijf grootste steden van Nederland en internationale hoofdsteden met meer dan 500.000 inwoners.

hotel.info www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

E-mail: presse@hotel.info