PRESSEINFORMATION
Hvor overnatninger er særligt billige i Europa lige nu – det aktuelle hotel.info-prisbarometer

Nürnberg, 7. Januar 2013 – I de fleste europæiske metropoler er overnatningspriserne faldet. Hvor hotelgæster kan spare lige nu - det viser hotel.info, den gebyrfrie online-hotelreservationsservice for mere end 210.000 hoteller i hele verden, med sit aktuelle hotelprisbarometer.

• København noget billigere
  • Moskva igen Europas dyreste metropol
  • Athens hoteller i kølvandet af den græske økonomiske krise

Resultater af hotelprisbarometeret for europæiske hovedstæder (priser i DKK)*

By November '12 Oktober '12 November '11 Sammenlign. november '12 i forhold til november '11 i %
1.Moskva1.337,951.338,911.367,49-2,16
2.London1.236,901.216,131.189,284,00
3.Stockholm1.163,571.177,321.072,238,52
4.Oslo1.142,341.195,441.271,58-10,16
5.Helsinki995,56987,19971,482,48
6.København992,53965,351003,18-1,06
7.Paris953,641129,04990,53-3,72
8.Kiev905,42672,061016,43-10,92
9.Bruxelles890,25929,09931,08-4,39
10.Amsterdam868,92931,03932,64-6,83

Selvom overnatningspriserne er faldet med 2,16 % i Moskva i forhold til forrige års priser, er den russiske hovedstad stadig det dyreste sted i Europa med 1.338 DKK. London ligger med rundt regnet 1.237 DKK på andenpladsen. Københavns hoteller er med et gennemsnit på knap 993 DKK pr. overnatning de billigste blandt de fire skandinaviske lande. I Kiev holdt hotelpriserne sig stadig på et relativt højt niveau, med 905 DKK måtte gæsterne i november dog grave knap så dybt i lommerne.

Særligt hotellerne i de kriseramte lande Grækenland og Portugal mærker tydelige følger af den økonomiske situation. Her faldt de gennemsnitlige værelsespriser sammenlignet med forrige år i Lissabon med ca. 16 % til 508,30 DKK, i Athen endda med næsten 18 % til ca. 500 DKK.

Resultater for hotelprisbarometeret for yderligere hovedstæder og storbyer (priser i DKK)*

Også i november 2012 var værelser i "Big Apple" New York meget dyre med en pris på 1.715 DKK. Overnatningspriserne steg dermed ca. 10 % i forhold til samme periode forrige år. I Sydney steg værelsespriserne med 6,83 % til gennemsnitligt 1.436 DKK. Mens Tokyo med ca. 1.300 DKK og Singapore med 1.274 DKK også lå i den dyre ende, kunne hotelgæsterne i Istanbul glæde sig over lavere overnatningspriser på 732 DKK.

*I den forbindelse blev internationale hovedstæder og metropoler på mindst 500.000 indbyggere undersøgt. Valutaomregninger foretages på baggrund af gennemsnitskurserne.

www.hotel.info er en gratis hotelbookingservice for virksomheder og private kunder. Der tilbydes elektronisk booking for mere end 210.000 hoteller i hele verden. Sammenlignet med andre bookingmetoder opnår kunden store prisfordele ved en bookling via hotel.info. Desuden viser hotel.info alle tilgængelige overnatningspriser for et hotel, således at kunden altid kan vælge den billigste eller passende værelsespris. Alle bookinger via hotel.info overføres sikkert, korrekt og i realtid til det pågældende hotel. Dette garanteres af den enestående integration af hotellets egne bookingsystemer (såkaldt CRS eller PMS) og hotel.de's eget reserveringssystem myRES under den overordnede brugergrænseflade hotel.info.
På basis af et erfaringsbaseret hoteludvalg kan hotelsøgende under hotel.info ud over centrale informationer som overnatningspriser og hotellets faciliteter læse 1,5 mio. hotelevalueringer fra hotelgæster fra hele verden og bl. a. træffe deres beslutning for en booking på basis af dette. Sammenlignet med de eksisterende evalueringsportaler kan hotel.info-kunden her stole på at evalueringerne er 100% ægte, fordi der kun anmodes om bedømmelser fra bookingkunder, der kort før har overnattet på det pågældende hotel. hotel.info - det internationale mærke fra hotel.de AG - blev etableret for at fremme ekspanderingen på de udenlandske markeder. Der er allerede etableret salgskontorer i Storbritannien (London), Frankrig (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom) og Kina (Shanghai), Singapore og Brasilien (São Paulo) for at fremme kontakten med nye kunder og hoteller. Den høje andel af internationalt agerende virksomhedskunder fremmer her indgangen til nye markeder. Målet er at etablere hotel.info som den førende hotelbookingservice for erhvervs- og privatkunder i hele verden.

Pressekontakt:

Tyskland