PRESSINFORMATION
Hotellövernattningar: där pris och kvalitet (inte) stämmer överens

Nürnberg, 21 November 2012 – I vilken stad får hotellgäster mest för pengarna, och i vilken får de minst? hotel.info, den kostnadsfria online-hotellbokningstjänsten för mer än 210 000 hotell världen runt undersökte omdömena från sina över fem miljoner bokningskunder vad det gäller pris-kvalitet-förhållandet och fick följande resultat:

hotel.info-topp 3 städer* i Sverige när det gäller pris-kvalitet-förhållandet

Plats Stad Omdöme Pris-kvalitet
(Bästa möjliga värde: 10,0)
1. Göteborg 6,95
2. Malmö 6,82
3. Stockholm 6,45

Förutom att Göteborg tog förstaplatsen när det gäller renhet**, gav bokningskunderna universitetsstaden 6,95 poäng ock därmed första plats när de gäller pris-kvalitetsjämförelse mellan de tre största städerna i Sverige 1.

Andraplatsen säkrade Malmö med 6,82 poäng. Något mindre nöjda med pris-kvalitets-förhållandet i hotellkedjorna visade sig gästerna i Stockholm vara. Huvudstaden hamnade på tredje plats med 6,45 poäng.

hotel.info-topp 20 storstäder* internationellt när det gäller pris-kvalitet-förhållande

Plats Stad Land Omdöme Pris-kvalitet
(Bästa möjliga värde: 10,0)
1. Prag Tjeckien 7,98
2. Lissabon Portugal 7,95
3. Tallinn Estland 7,92
4. Riga Lettland 7,89
5. Warszawa Polen 7,84
6. Budapest Ungern 7,81
7. Berlin Tyskland 7,76
8. Sofia Bulgarien 7,74
9. Bangkok Thailand 7,74
10. Vilnius Litauen 7,59
11. Wien Österrike 7,57
12. Dublin Irland 7,52
13. Bratislava Slovakien 7,51
14. Madrid Spanien 7,34
15. Zagreb Kroatien 7,34
16. Aten Grekland 7,31
17. Bukarest Rumänien 7,31
18. Peking Kina 7,26
19. Helsingfors Finland 7,14
20. Rom Italien 7,00

Den gyllene staden Prag bjuder förutom på imponerande byggnadsverk och kulturell mångfald också på det bästa pris-kvalitet-förhållandet bland internationella metropoler. Med 7,98 poäng är den tjeckiska huvudstaden på topp i internationell ranking, i vilken fram för allt östeuropeiska destinationer innehar de främsta platserna i tabellen. Något överraskande: Bokningskunderna placerade den portugisiska huvudstaden Lissabon 7,95 poäng på plats 2. Utanför Europa har särskilt hotellkedjorna i Bangkok fått högt betyg. Den thailändska huvudstaden ligger med med 6,45 poäng på plats 9.

Medan finska Helsingfors med en poäng på 7,14 nådde plats 19, var gästerna i de andra skandinaviska huvudstäderna mindre nöjda med vad deras hotell erbjöd dem för deras pengar. Stockholm (6,45), Oslo (6,13) och Köpenhamn (6,06) har enligt hotel.info-bokningskunderna ett tydligt lägre pris-kvalitets-förhållande. Även hotellkedjorna i London med 6,30 och Moskva med 6,09 poäng uppvisar en stor potential uppåt.

* Övernattningsgäster bedömer hotellet de bokat över www.hotel.info efter sin avresa och använder då ett poängsystem (från 0 till 10). Vid sidan av kriterier som rumskvalitet och rummets renhet kan man då bland annat även bedöma förhållandet mellan pris och kvalitet. Efter samma bedömningspoäng baserades placeringen på den tredje decimalen. 2- till 5-stjärniga hotell var med i bedömningen. (Gäller november 2011)
** Sh. Pressmeddelande från 30.08.2012: www.hotel.info/Press/Article?lng=SV&item=1714

hotel.info www.hotel.info är en avgiftsfri hotellbokningstjänst för företag och privatkunder. Tjänsten erbjuder över 210 000 hotell världen över för elektronisk bokning. Jämfört med andra bokningssätt får kunderna avsevärda prismässiga fördelar. Dessutom visar hotel.de hotellens priser på tillgängliga rum, så att kunden alltid kan välja det lägsta eller mest passande rumspriset. Alla bokningar via hotel.info överförs säkert och direkt till respektive hotell. Detta är möjligt tack vare att hotellens egna bokningssystem (s.k. CRS eller PMS) integreras med bokningssystemet myRES hos hotel.de under det enhetliga användargränssnittet hos hotel.info.

Förutom central information som rumspriser och hotellstatus har den som letar efter hotell hos hotel.info även tillgång till mer än 2 miljoner hotellrecensioner från gäster runt om i världen, vilket kan vara till hjälp när man väljer hotell. Jämfört med andra recensionsportaler kan hotel.info-kunden lita på att hotellrecensionerna är 100 % äkta eftersom det bara inhämtas bedömningar från bokningskunder som verkligen har övernattat på det aktuella hotellet strax innan. hotel.info - hotel.de AG:s internationella märke har skapats för att driva på expanderingen till utländska marknader. För att värva nya kunder och hotell utomlands har säljkontor redan öppnats i Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Spanien (Barcelona), Italien (Rom), Kina (Shanghai), Singapore och Brasilien (São Paulo). Den höga andelen internationella affärskunder underlättar etableringen på nya marknader. Målsättningen är att etablera hotel.info som ledande, global hotellbokningsservice för företag och privatkunder.

Presskontakt:

D-90411 Nürnberg
Tyskland
e-post: presse@hotel.info

Stjärnorna bygger på en egen utvärdering av hotellet samt hotel.info och hotel.info -kunders erfarenheter. Information finns i allmänna försäljningsvillkor.