Hotelovernachtingen: waar de prijs-kwaliteitverhouding (niet) overeenkomt

Neurenberg, 21 november 2012 – In welke stad krijgen hotelgasten het meest en in welke het minst voor hun geld? hotel.info, de gratis onlinehotelreserveringsservice voor meer dan 210.000 hotels wereldwijd onderzocht de meningen van de meer dan vijf miljoen boekingsklanten op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding* en concludeerde het volgende:

hotel-info - de nationale top 5 van steden op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding

Plaats Stad Beoordeling prijs-kwaliteit
(hoogste cijfer: 10,0)
1. Den Haag 6,78
2. Rotterdam 6,47
3. Amsterdam 6,27
4. Eindhoven 6,24
5. Utrecht 5,92

De hoteliers van Den Haag staan op de eerste plaats qua prijs-kwaliteitverhouding van de vijf grootste Nederlandse steden. De boekingsklanten plaatsten de stad waar het Nederlandse parlement zetelt op plaats 1 met 6,78 punten. Rotterdam, met de grootste zeehaven van Europa, behaalde de tweede plek met 6,47 punten. De hoofdstad Amsterdam staat in de nationale ranglijst op plaats 3, met een waardering van 6,27. Vlak daarna komt Eindhoven (6,24). Duidelijk op de laatste plaats komt Utrecht met 5,92 punten.

hotel.info - de internationale top 20 van metropolen op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding

Plaats Stad Land Beoordeling prijs-kwaliteit
18. Peking China 7,26
19. Helsinki Finland 7,14
20. Rome Italië 7,00

De gouden stad Praag biedt naast indrukwekkende gebouwen en een grote verscheidenheid aan cultuur ook de beste prijs-kwaliteitverhouding van de internationale metropolen. Met 7,98 punten is de Tsjechische hoofdstad de koploper in de internationale ranglijst, waarin vooral Oost-Europese bestemmingen in de bovenste regionen staan. Daarom was het verrassend dat de boekingsklanten de Portugese hoofdstad Lissabon met 7,95 punten op de tweede plaats zetten. Buiten Europa heeft vooral de hotellerie in Bangkok punten gekregen. De Thaise hoofdstad ligt met een waardering van 7,74 op plaats 9.

Terwijl het Finse Helsinki met 7,14 punten nog plaats 19 bereikte, waren de gasten in de andere Scandinavische hoofdsteden minder tevreden met wat ze in de hotels voor hun geld kregen. Stockholm (6,45), Oslo (6,13) en Kopenhagen (6,06) hebben volgens de boekingsklanten van hotel.info duidelijk een lagere prijs-kwaliteitverhouding. Ook de hoteliers in Brussel met 6,75, Londen met 6,30 en Amsterdam met 6,27 hebben nog veel ruimte voor verbeteringen.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kwaliteit en netheid van de kamers kan daarnaast ook bijvoorbeeld de prijs-kwaliteitverhouding worden beoordeeld. In het geval van een gelijke stand werd de classificatie bepaald door het derde cijfer achter de komma. Voor de evaluatie werden twee- tot vijfsterrenhotels bekeken. (Stand begin november)

hotel.info www.hotel.info is een gratis hotelreserveringsservice voor zakelijke en privéklanten. Wereldwijd biedt deze service meer dan 210.000 hotels voor elektronische boeking aan. In vergelijking met andere boekingsmogelijkheden ontvangt de klant die via hotel.info reserveert aanzienlijke prijsvoordelen. Verder geeft hotel.info alle beschikbare kamerprijzen van een hotel weer, zodat de klant altijd de voordeligste resp. meest geschikte kamerprijs kan kiezen. Alle boekingen via hotel.info worden gelijktijdig, veilig en direct aan het betreffende hotel doorgegeven. Dit garandeert de unieke integratie van de eigen reserveringssystemen van het hotel (genaamd CRS resp. PMS) en van het reserveringssysteem myRES van hotel.de onder de uniforme usersinterface van hotel.info.
Met het oog op een ervaringsgebaseerde hotelkeuze kunnen degenen die een hotel zoeken onder hotel.info niet alleen toegang krijgen tot de algemene informatie zoals kamerprijzen en voorzieningen, maar ook tot meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen van hotelgasten uit de hele wereld en kunnen zij hun boekingsbeslissing o.a. ook daarop baseren. In vergelijking met bestaande beoordelingsportalen kan de klant van hotel.info hierbij op 100% ech­te hotelbeoordelingen vertrouwen, want er worden uitsluitend oordelen van boekingsklanten gegeven die kort tevoren ook in het betreffende hotel hebben overnacht. hotel.info - het internationale merk van hotel.de AG - is opgericht om de uitbreiding met buitenlandse merken te versnellen. Voor de acquisitie van nieuwe klanten en hotels in het buitenland zijn al verkooppunten in Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona), Italië (Rome), China (Shanghai), Singapore en Brazilië (São Paulo) geopend. Het grote aandeel internationaal handelende zakenklanten maakt het de onderneming daarbij gemakkelijker tot nieuwe markten toe te treden. Doel is hotel.info wereldwijd als leidende hotelreserveringsservice voor zaken- en privéklanten te vestigen.

E-mail: presse@hotel.info

Het aantal sterren is gebaseerd op informatie van de hotels zelf en op ervaringen van HOTEL.INFO en HOTEL.INFO-klanten. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene voorwaarden.